بسم الله
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
آسف على التأخير غير المتعمد ..
أولا نرد على الإشكالات ثم نصحح الواجب :
الأخت ألوان الطبيعة :
هل نزيد الساكن بعد (هاء الصلة فقط ) التي تكون متحركة للضمير الغائب ؟؟ أي كما نتعامل
معها بأحكام التجويد ؟ أم كل هاء متحركة ؟؟؟؟؟؟
ندمج السؤال ده مع سؤال ماما هادية
بارك الله فيك يا أخ أحمد
لم أفهم بكل أسف لماذا كتبنا رماله، بزيادة واو، ولم نعتبر الهاء حرفا متحركا وكفى.. لماذا كتبناها متحرك وساكن؟
هل هذا لأنها في نهاية البيت أو الشطر مثلا؟
وبارك الله فى حضرتك
بصوا حضراتكم
قلنا إن القاعدة إن إحنا نقسم حسب النطق
ببساطة كده
إحنا أضفنا الواو بعد الهاء لأننا بننطقها فى كلمة رماله
مش مصدقين ؟؟
نعمل تجربة بسيطة
أعتقد كلنا بنعرف نقرأ القرآن
صح ؟؟
الآيه تقول :
( وله ما فى السماوات والأرض )
الضمير العائد على علم الأعلام ( الله ) فى : ( له )
بنقرأه ازاى ؟؟
تيجو نقسمها عروضيا ؟؟
هنلاقى إنه :
ولهو ما فسْسَماوات ..
الشاهد إن إحنا فعلا بننطقها واو
مش بنقول :
(ولهُ ما فى السماوات ) بغير إشباع
وكذلك فى الكلمات :
رماله , أظنه , أرضه ... إلى آخره
فاحنا أى استشكال يكون معانا مش عارفين نعمل فيه ايه
نرجع للقاعدة الأصلية
هو إن إحنا بنقسم حسب النطق فقط
مش الكتابة
.....
بس فيه ملاحظة
ضمير الغائب المتصل بحروف الجر
زى :
منه , فيه , إليه , عليه
إلى آخره
حركة ضمير الغائب فى هذه الحالة تشبع عند حاجة الشاعر لذلك !!
من غير عصبية
نوضح
الحالة الأولى ( الإشباع ):
مثلا الشاعر يقول :
مشينا إليهِ بالسيوف نعاتبه
فإن الشاعر سيشبع الضمير فى ( إليه)
فنقرأها :
إليهى
أى نشبعها تماما
وتقسم هكذا
:
إليهى
//*/*
لأن البحر الذى يكتب عليه الشاعر يضطره لهذا الإشباع
ومثلها فى بيت حافظ :
يقولون فى الإسلام ظلما بأنّه *** يصدّ ذويهِ عن طريق التقدّمِ
وغالبا ما تراعى الدواوين هذا فيضع الشاعر حركه الضمير فوقه ليوضح للقارئ طريقة القراءة
الحالة الثانية ( غير الإشباع ):
الشاعر يقول :
إليه تصير غاية كل حرٍّ
نأتى للضمير فى (إليه)
فإننا نقرأها
إليه تصير
ولم نقرأها : إليهى
فنقسمها هكذا:
إليه
//*/
تمام؟؟
طيب يلا نقسم الشطرين اللى جبناهم أمثلة
ونشوف فعلا صح ولا لا
1- مشينا إليهِ بالسيوف نحاربه
مشينا إليهى بسْسِـيُوفِ نحاربهْ
//*/* //*/* /* //*/ //*//*
2- إليه تصير غاية كل حرٍّ
إليه تصير غاية كلْـلِ حرْرِنْ
//*///* //*///* //*/*
وضحت كده دلوقتى ؟؟
وممكن حد يسأل طب إحنا نعرف إزاى لما نيجى نقسم ؟؟
والسؤال ده طبيعى الواحد فى بداية التعليم هيسأله لنفسه
لأنه مش عارف إنه مثلا بعد فترة
مش هيحتاج يجيب قلم وورقة ويقسم
فى وقت ما يسمع البيت هيعرف من بحر ايه
لأن المسألة تعوّد
زى كده بيتعلم تجويد
فيفضل يعد الحركات على صوابعه فى المد
بعد كده هايصلى بالناس ومفيش مد بيعمله غلط
طبعا ايده مش معاه خالص
فلما نعرف الشاعر كاتب على بحر ايه هنعرف هو هيمد ولا لا
تمام كده ؟؟
اللى مش فاهم يا جماعة نقول ونحاول نوضحها أكتر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
- هل يعني مما سبق أن حرف الألف في كلمة المكتب لن تكتب في الكتابة العروضية ؟؟
لأنها همزة متصلة بما قبلها ؟؟
زى ما ماما فرح جاوبت بالظبط ..
ونعم لا تكتب في التقطيع إذا كان ما قبلها موصولا بما بعدها لأنها لا تنطق في هذه الحالة
أما لو جاءت في الابتداء فتكتب لأنها تنطق
يارب يكون المعنى وصل ..
صوتوا له طيب ... ( بعمل له دعاية معلش ) .
أهه فاز واحد لا يستحقها أبدا
كل ما فى الأمر
إنه إماراتى
يلا الحمد لله
عقبالنا كده
وشكرا على التعديل
وفعلا سقطت منى الحروف دى
جزاكم الله خيرا للتنبيه ..
بكره إن شاء الله
لو أراد الله
هاكمل
وما كان من صواب وتوفيق فمن الله وما كان من خطأ أو نسيان فمنى ومن الشيطان ..
جزاكم الله خيرا للمتابعة
دعواتكم
أحمد أمين