طيب معلش هو ينفع الواحد لما يكون في موقف معين مش عارف فيه ايه الحلال و الحرام و سمع كلام مذهب معين بإنه حلال
و بعدين في موقف تاني لقى إن كلام مذهب تاني هو اللي حلال فمشي معاه ... هل الإسلوب ده ينفع ؟؟
أنا لسة سامعة قريب حد من الشيوخ بيقول ما ينفعش نفضل نتتبع رخص المذاهب و رخص الشيوخ و العلماء
لإن ده ليه اسم في الفقه و الشريعة و حكمه مش كويس ....
ايه رأيكم ؟؟
أولا لازم نعرف ان مش اي راي قال به واحد من العلماء يبقى مذهب ينفع نتبعه، إنما فيه المذاهب الأربعة المعروفة، كان ائمتها علماء كبار في الفقه والحديث واللغة العربية، اخدوا العلم عن التابعين عن الصحابة، وكان ليهم تلاميذ هم كمان علماء كبار نقلوا عنهم العلم، وناقشوهم فيه، وعلموه للي بعدهم، وهكذا.. فلما بنقول ده راي المذهب الحنفي مثلا مش بيبقى اي عالم كده وخلاص، انما بيبقى راي مدرسة علمية كبيرة استاذها إمام المذهب وتلامذتها علماء المذهب من اول ما طلع لحد دلوقتي
فهي دي الاسباب اللي تخلينا ناخد بكلام المذاهب الاربعة دون بقية اقوال العلماء
طيب، لو اختلفت المذاهب، نعمل ايه؟
أولا.. لم يكن كل الصحابة علماء مفتين، وإنما بعضهم وبعضهم،
ثانيا.. الصحابة العلماء اختلفوا، واختلافهم كان اختلاف وجهات نظر في اكتر الاحيان، يعني لما النبي صلى الله عليه وسلم قال لا اصلين العص الا في بني قريظة، عشان يحث الناس على الاسراع، فيه ناس صلت في الطريق وقالوا كان قصده الاسراع لكن مش ناخر الصلاة، وناس قالت لا هو قال كده نعمل كده.. واخروا العصر فعلا، والنبي صلى الله عليه وسلم لم ينكر على حد فيهم.
ثالثا.. العلماء اتفقوا على ان غير العالم ليه انه يستفتي اي عالم، دون التزام بواحد معين، والعلماء زي المذاهب بالضبط، فغير العالم مش لازم يلتزم بمذهب معين في كل مسألة
طيب العلماء فعلا نهوا عن تتبع الرخص.. ازاي بقى نقول مش لازم نلتزم بمذهب معين، ونقول بردو مش ينفع نتتبع الرخص؟
الحل اننا ما نلفقش بين رايين، يعني لو كل مذهب ليه رخصة في حاجة معينة منجعمش بين الرخصتين، لأن كده هانكون على مذهب جديد محدش افتى بيه من العلماء.
زي مثلا.. في الوضوء
الدم ينقض الوضوء عند الإمام أبي حنيفة، ولمس بشرة المرأة الأجنبية لا ينقض
والعكس عند الإمام الشافعي
طيب.. ينفع نصلي النهاردة بوضوء على المذهب الحنفي، وبعد شوية بوضوء على المذهب الشافعي، لأن مش لازم التزم بمذهب واحد
لكن مش ينفع حد يجمع بين المذهبين، ويصلي بوضوء انزل بعده دم، ولمس زوجته مثلا.. لانه كده وضوؤه باطل عند المذهبين، ويبقى هو ده تتبع الرخص، والتلفيق، وده حرام